Wednesday 21 September 2011

Ini Bukan Pengakhiran Kita

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.

Post ini dicoretkan untuk membakar semula semangat sahabat-sahabat di luar sana. Semangat yang kian malap. Dan untuk diri saya sendiri juga. Dan khasnya untuk sahabat yang memberi inspirasi. Yang memberi kekuatan untuk saya terus menulis dan untuk sahabatku yang sedang diuji imannya. Semoga Allah bersamamu...bersama kita semua. Amiin.

Setiap kali kita terjatuh, ingatlah Allah tetap ada bersama kita. Walaupun mungkin insan yang digelar "kawan" telah jauh berlari meninggalkan kita, malah ada pula yang menghina kerana mereka baru sedar bahawa kita juga manusia biasa, tak sesempurna yang diharapkan.

Ketika kelemahan dan kejelekan kita jelas terpampang, satu demi satu hinaan dan tohmahan terkena pada batang hidung sendiri seolah-olah dunia ini kita seorang diri...Tapi ingat sahabatku, ini bukan pengakhiran kita! Teruskan perjuangan kerana kau puteri mujahidah! Dan kau, ya akhi, bakal pengganti tempat Sultan Muhammad Al-Fateh !

Aku juga sedang diuji imanku dengan amanah yang berat yang perlu aku pikul, dan aku tahu kau juga begitu. Tetapi kita mesti kuat kerana Allah pasti bersama orang-orang yang sabar. Sahabatku, ayat aku mungkin tak seindah kata-kata Romeo kepada Juliet, tetapi cukuplah aku mengingatkan diriku dan KAMU tentang ayat-ayat cinta Allah yang Maha Indah...

"Do not grieve and get disheartened, for you will have the upper hand if you are the believers!"

"Janganlah engkau berasa lemah dan jangan pula bersedih hati, sebab engkaulah yang paling tinggi darjatnya sekiranya engkau beriman!"
[Surah Ali Imran 3:139]


Sahabatku, aku yakin kau mampu hadapinya dengan tabah! Kerana Allah tidak akan sekali-kali membebani hambanya melebihi kemampuan hambanya itu. 

Sahabatku, aku yakin kau akan menjadi bintang yang bergemerlapan, permata Islam yang bersinar! Aku tak mampu membantumu tetapi kau mintalah pertolongan Allah kerana Dia Maha Kaya, dan Dia-lah sebaik-baik penolong.

Ya akhi wa ukht, masih ingatkah kau tentang kisah Al-Fateh pemimpin muda yang hebat itu? Yang menguasai Constantinople ketika usianya baru belasan tahun. 

Ketika peperangan membebaskan Constantinople itu telah memakan masa lebih 50 hari, beliau sendiri pun sudah semakin penat dan berputus asa. Tetapi gurunya, Syeikh Aq Syamsuddin yang sudah tua masih begitu kental semangatnya dan tidak putus-putus berdoa kepada Allah. Apabila Al-Fateh datang ingin bertemu Syeikh untuk meminta pendapat sama ada mahu meneruskan misi atau berundur, Al-Fateh terkejut mendapati Syeikh Aq Syamsuddin itu jauh lebih kental semangatnya berbanding dirinya sendiri. Syeikh Aq Syamsuddin sedang sujud di atas tanah, serbannya jatuh ke atas lantai dan janggutnya yang putih basah dengan air mata. Sultan Muhammad Al-Fateh mendengar Syeikh Aq Syamsuddin berdoa kepada Allah, "Ya Allah, Engkau penentu takdir dan kami hanya pelaksana takdir. Engkau takdirkan kemenangan membebaskan Constantinople di tangan Sultan Muhammad bin Murad (Al-Fateh)."

Doa munajat itu membakar semangat Sultan Muhammad al-Fateh dengan dahsyat. Pada saat itu, Sultan Muhammad al-Fateh melihat kemenangan semakin hampir selagi tentera Islam tidak berputus asa. Bermula dari saat itu diadakan perbincangan dengan pakar strategi perang Usmaniah. Idea pemindahan kapal diusulkan dan kemudian dilaksanakan dengan jayanya.

Sahabatku yang dikasihi, tidakkah engkau berasa yakin dengan pertolongan Allah???

"If Allah helps you, then there is none who can overcome you. If He forsakes you, then who else is there other than Him who can help you? Therefore, in Allah let the believers put their trust."

"Apabila Allah menolong kamu, tidak ada yang dapat mengalahkan kamu. Apabila Allah membiarkan kamu dengan tidak memberikan pertolongan, maka siapakah yang dapat menolong kamu selain Allah? Kepada Allah sahaja orang-orang beriman bertawakal."
[Surah Ali Imran 3:160]


Adakah kau lupa kita pernah berjaya? 
Mengapa tidak kita ulanginya sekali lagi bersama-sama?


Sahabatku, kentalkan semangatmu! Mari kita bersama-sama dalam perjuangan ini. Aku ingin bersamamu hingga ke Jannatul Firdaus! Aku ingin mencintaimu kerana Allah. Jika kita benar-benar cintakan Rasulullah, mari kita pikul beban dakwah ini bersama...kita adalah mata rantai perjuangan Rasulullah.

Jangan jadikan kelemahan kita penyebab fitnah kepada dakwah yang kita bawa! Sungguh Islam itu indah!

Tuntutlah ilmu dengan bersungguh-sungguh, kerana ilmu itulah kunci segalanya. Dengan ilmu kita akan berjaya! InsyaAllah.

Ya akhi, aku ingin melihatmu menjadi al-Fateh alaf 22 !

Ya ukht, aku ingin melihatmu menjadi permata Islam yang bersinar!

Sahabatku, marilah bersamaku teruskan perjuangan ini! Allah pasti membantu kita. Betulkan niat, teruskan usaha walau kegelapan terus menyelubungi seolah-olah tiada lagi jalan keluar. Yakinlah, Allah bersamamu, bersama kita.

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That you're so alone
All you see is night
And darkness all around

You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah (3x)
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you commit one more mistake
You feel you can`t repent
And that it's way too late
Your`re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don`t despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side

[Insya Allah - Maher Zain]


All the best, sahabat! Please pray for my success too. Currently, I'm preparing for my next papers (Physics, Biology, Chemistry and Pre-Calculus) as final exam is already started. This is just a scratch of my thoughts in written form in order to motivate people around me and those who read this. I do appreciate it very much. (^_^)

InsyaAllah, ini bukan pengakhiran kita. This is not the end of the world. Allah will help us but we have to be patient and have faith in Him. Keep on striving for excellence!




Rujukan: 
Muhammad Syaari Abdul Rahman, "Kuasa Kepimpinan al-Fateh", PTS Millenia Sdn. Bhd. (2011)



~QueeNischK~ 
"My Lord show me right from wrong, Give me light make me strong, I know the road is long, Make me strong."

No comments:

Post a Comment