Friday 9 September 2011

10 Nasihat As-syahid Imam Hassan Al-Banna

Salam alayk, brothers and sisters! 
Hari ini saya ingin berkongsi sedikit ilmu yang Allah pinjamkan kepada saya. Saya mendapat info ini melalui kumpulan usrah saya sepanjang di UiTM yang diketuai oleh pensyarah CTU kelas saya, Ustazah Wan Kamariah binti Leman.


10 NASIHAT HASSAN AL-BANNA

   1.       Bersegeralah untuk pergi sembahyang apabila kamu mendengar seruan azan, walau dalam apa jua keadaan pun.

   2.       Bacalah Al-Quran, pelajari isinya, dengar pesanannya, selalu mengingati Alloh dan jangan membuang masa dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah.

   3.       Berusahalah untuk berkomunikasi dalam bahasa Arab fushah (baku), sesungguhnya ia sebahagian dari syiar Islam.

   4.       Jangan banyak bertengkar dalam perkara yang tidak berfaedah, sesungguhnya seseorang itu tidak akan mendatangkan kebaikan (melainkan Allah).

   5.       Jangan banyak ketawa, sesungguhnya hati yang mempunyai hubungan dengan Allah selalu tenang dan tenteram.

   6.       Jangan banyak bersenda gurau, sesungguhnya orang yang bermujahadah itu tidak kenal kecuali dengan bersungguh-sungguh.

   7.       Jangan tinggikan suaramu melebihi had bagi pendengar, sesungguhnya perbuatan itu amatlah buruk dan keji.

   8.       Jauhkan dari mengumpat dan menyakiti hati orang lain dan jangan bercakap kecuali dengan perkataan yang baik.

   9.      Perkenalkan dirimu kepada saudaramu apabila berjumpa sesungguhnya asas dak\\’ah kita ialah berkenalan dan kasih sayang.

  10.       Kewajipan (kerja-kerja jemaah) lebih banyak daripada waktu, maka tolonglah orang lain untuk memanfaatkan waktunya. Dan jika kamu mampunyai kerja maka percepatkanlah untuk menunaikannya (jangan melengah-lengahkan kerja).


P/S: Doakan saya dipermudahkan urusan dan cemerlang CGPA 4.00 untuk final exam yang semakin hampir ni ya. Jadi, mohon maaf kalau dalam masa terdekat ini saya mungkin tidak dapat kerap update post. My fight will begin on 19th September 2011. InsyaAllah. TQ. :)

~QueeNischK~ "My Lord show me right from wrong, Give me light make me strong, I know the road is long, Make me strong."

No comments:

Post a Comment