Tuesday 21 December 2010

Monolog Di Tengah Pencarian

Bismillahirrahmanirrahiim.

Hidup ini suatu perjalanan yang amat panjang. Perhitungannya juga seringkali merumitkan kotak fikiran ini. Kadangkala aku terfikir apakah erti hidupku sebagai seorang Muslim? Sedangkan segalanya di sekelilingku, jiwaku, jasadku semuanya lebih dipengaruhi budaya kuning Barat, budaya si Yahudi Jahannam itu!

Aku???

Tak ubah seperti seorang 'hunter' dalam pertandingan 'treasure hunt' yang tiada penghujungnya. Mencari apa? Aku pun tak pasti...yang pasti cuma dewasa ini, jiwa ini semakin suka memberontak, dipinta untuk diisi..Aku rasa seolah-olah duniaku terlalu sepi walau hakikatnya aku berada di tengah-tengah ramai orang, ramai kawan dan ramai teman berhibur.
LONELINESS WITHIN THE CROWD. Sesuatu yang tidak mampu aku nafikan lagi!

Maka apakah yang aku cari? Cinta? Harta? atau nama? Ahhh... lupakan segalanya! Aku bingung!
Puas ku cari merata tempat, dan puas ku temui segala jauhari, tetapi HAMPA sahaja jawapannya.

Suatu hari, aku bermimpi...
MIMPI NGERI. aku mimpi segala keaibanku terbongkar! Ahh...TOLONG!!!
Jiwaku terasa sempit! Dadaku sesak..sukarnya untuk bernafas..Degupan jantung mampu ku rasai satu per satu..Aku..aku...erk!
Nafasku tersekat di kerongkong. Hanya air mata yang mampu mentafsir segalanya.
APAKAH INI?! BALA kah???
Ergh...TOLONG AKU!!!
Hanya satu yang terlintas di fikiranku..
..
...
MATI...MATI...MATI...
Baru sekarang lidah ini lentur untuk menyebut nama-Nya.
ALLAH..ALLAH..ALLAH!!!


“Bagi Allah adalah segenap apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Jika kamu semua memperlihatkan apa-apa yang ada di dalam hatimu atau kamu semua menyembunyikannya, niscaya Allah akan memperhitungkan itu semua pada dirimu. Maka dari itu Allah mengampuni orang yang dikehendaki dan menyiksa orang yang dikehendaki pula. Allah adalah Maha Kuasa atas segala sesuatu.”
(Q.S. Al-Baqarah:284)


"Woi! Bangun! Tak reti-reti nak pergi sembahyang Maghrib ke?" suatu suara menerjah.
Erk. Aku tersedar. "Membuta pulak dia senja-senja ni!"

Bingkas aku bangun. Terasa wudhuk kali ini menambah kegigilanku.
Ya Allah, aku tak faham apakah erti ini semua? Masuk hari ini sudah lebih 3 kali aku bermimpikan yang sama. Aku takut Ya ALLAH. Jangan kau matikan aku dalam kufur.
Aku bertaubat kepadaMu, ya Ghaffur. Untuk sekian kalinya, air mata ini diseka. Mata dan hidung mula terasa panas dan sembab kerana sudah berhari-hari aku begini.

"Ya ALLAH jika ini petunjuk daripadaMu. Aku pohon keampunanMu. Jangan biarkan aku hanyut lagi ya ALLAH dalam kehinaan ini..jangan biarkan aku termasuk dalam golongan orang yang engkau murkai. Ya ALLAH, Ya Ghafur Rahim, terimalah taubat hambaMu yang kerdil dan hina ini."

Dalam solat itu aku temui ketenangan. Dalam Al-Quran, aku temui pengisi jiwa yang kekosongan. Panduan hidup bagi orang yang beriman.

Rasulullah Shallaallohu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda:

مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقّهْهُ فِى الدّيْنِ
"Barangsiapa yang dikehendaki Allah kebaikan, maka difaqihkan (diberi pendalaman) ia tentang ilmu agama."
[HR Bukhari, Muslim: 3/175]


Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
Dari hati untuk hati yang sedang mencari-cari sinar hakiki.
Semoga Allah mengampunkan segala dosa kita.Amin.

Dengan ini, saya dedikasikan lagu Thank You Allah - Maher Zain untuk pembaca sekalian dan orang-orang yang telah banyak membimbing saya selama ini. InsyaAllah.





No comments:

Post a Comment