Monday 27 December 2010

Hadiah Krismas!

Salam muhibbah.
Maaf, tak update post berhari-hari. Perlu menguruskan beberapa urusan penting yang agak menyukarkan untuk saya update blog di sini.
Sebagai hadiah untuk pembaca budiman, terimalah dari saya karya seni yang tak seberapa ini. Semoga kita sentiasa berusaha untuk mencari ruang dan masa untuk bermuhasabah. Hidup ini sesungguhnya penuh dosa dan nista belaka.


HIDUP SATU PENCARIAN
Dalam pencarian yang penuh kekeliruan,
Aku bertanya pada diriku sendiri,
Adakah ini nikmat atau ujian?
Aku buntu,
Di persimpangan maut ini yang manakah yang akan menuju,
Ke destinasi bernama "Redha Illahi".
Lamaku terhenti dan bermonolog sendiri...
Kanankah atau kiri?
Nun sana saujana memukau hati,
Tapi aku gentar andai itu hanya fatamorgana duniawi.
Langkah demi langkah ku orak,
Bermacam rupa yang ku temui; seputih merpati mahupun sehitam gagak,
Lalu ku berhenti sejenak,
Kata Hassan Al-Basri ku fikir dalam-dalam,
"Berfikir sesaat itu lebih baik dari solat sunat sehari semalam".
Adakah aku pasti dengan jalan yang ku pilih ini?
Oh ILLAHI,
Bimbinglah hambaMu yang jahil ini,
Sungguh tidak sama antara yang buta dengan yang celik,
Sungguh tidak sama andai cinta kudusMu bisa kumilik.
Wassalam.
Nukilan,
QueeNischK

No comments:

Post a Comment