Friday 4 November 2011

Anugerah Dekan Hanya Untuk Orang Gila

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, Maha Penyayang.

Dengan izinNya juga, jari ini masih mampu menari di atas keyboard , tatkala ramai orang kat luar sana sibuk melayan Anugerah Skrin 2011 pada malam ini di TV 3, sedarkah kita yang esok ada hari yang lebih penting dan berprestij untuk kekal diingati sepanjang zaman? Mengambil ibrah daripada kisah anbiya'. Ya, esoklah hari yang mana para jemaah haji akan wukuf di Arafah. Dan bagi mereka yang tidak menunaikan haji pula, amat digalakkan untuk berpuasa sunat.

Sepertimana yang diriwayatkan oleh Muslim dan at-Tirmidzi, Daripada Abi Qatadah r.a. katanya, Rasulullah SAW bersabda apabila ditanya oleh para sahabat tentang puasa hari Arafah, "Puasa pada hari Arafah itu menghapuskan dosa pada setahun yang lalu dan setahun yang akan datang."

Jom puasa ?!

Saya fikir anugerah pengampunan daripada Raja sekalian alam ini lebih berprestij daripada sebarang anugerah yang ada di dunia ini. Anugerah Nobel yang tahap antarabangsa tu pun tak mungkin dapat mengalahkan hebatnya anugerah Raja yang Satu ini !

Hmm..bercakap pasal anugerah ni, teringat pula saya. Hari ini 4 November 2011 merupakan "the red day" bagi pelajar diploma UiTM. Sebab result exam keluar hari ni kan? Macam-macam karenah yang ada. Ada yang melonjak excited, ada yang sujud syukur menyembah bumi, dan ada pula yang menangis menyesal tak sudah... Kenapa, tak percaya? Cer tengok nih.. Mereka semua sangat gembira lalu menjangkitkan 'virus' euphoria tu kat saya pula. Huhu~



Apapun, Tahniah, Mabrouk and Congrats to my high school mate, saudari Ezzaty Hanan yang dapat result da' bomb! Semoga Allah memelihara hati kita agar tetap tunduk dan bersyukur kepadaNya. Tak lupa juga kepada kawan-kawan yang lain yang dapat Dean List semester baru-baru ni.

Kepada yang memperoleh result yang sederhana itu, la tahzan! (Jangan bersedih!) There's a lot more rooms of opportunity for us to keep trying and standing at the top. Life is not about competition. It's about satisfaction. Kalau kita hidup atas dasar bersaing, maka selama-lamanya kita takkan pernah bahagia kerana selama-lamanya hidup ini akan ada orang yang lebih hebat daripada kita. Tetapi jika kita hidup atas dasar prinsip kepuasan - untuk mendapatkan redha Allah; maka apapun yang terjadi dalam hidup ini akan tetap kita mampu laluinya dengan berlapang dada dan penuh motivasi! Orang Terengganu kata, "Senyum sokmo". :-) 

Jadi mengapa mesti berhenti di sini?. Tak kiralah anda sedang menjadi juara atau belum lagi menjadi juara. Kita perlu semat dalam kotak fikiran, "Success is a journey, not a destination." Maksudnya, kejayaan itu adalah suatu pengalaman yang berterusan bukannya suatu destinasi yang mana apabila telah tiba di suatu tempat, kita pun berhenti. Ada faham? Memang tinggi falsafahnya. Ini pesan seorang tokoh ilmuwan ketika saya menghadiri Hi-Tea High Sky Motivation 2010, untuk pelajar Anugerah Pengetua MRSM BenTAR.

Dalam doa seorang 'alim katanya,"Ya Allah, jadikanlah dunia ini di tangan kami, tetapi jangan Kau jadikan dunia ini dalam hati kami." Amiin.



Mungkin kata-kata hamba Allah di atas ini, harus kita renungkan bersama. So that those who got result with flying colours would be more down-to-earth and grateful to the Almighty Allah. 

Aku mungkin tak sehebat kamu, kamu dan KAMU pembaca yang bijaksana! Tetapi aku fikir, tiada gunanya anugerah penghormatan daripada manusia andai ilmu yang dikecapi tiada berkat daripada Illahi. Aku hidup bukan untuk hari ini. Aku hidup dan berjuang untuk hari esok, hari yang mana tiada naungan melainkan naungan daripada yang Maha Esa. Bukankah kita anak-anak akhirat? Kampung kita di syurga sana...

Aku tinggalkan ini sebagai baris ayatku yang terakhir untuk tatapan dan renungan saudara-saudari yang amat aku cintai kerana Allah. "Manusia yang bebas adalah manusia yang bebas daripada penghargaan manusia." - Prof. Dr. Muhaya Mohamad

Teruskan usaha anda sehingga saat 'wisel penamat' berbunyi ! - Falsafah Hai-O click here

Semoga Allah membimbing kita ke jalan yang diredhaiNya. Amiin. ;-)





~QueeNischK~ "My Lord show me right from wrong, Give me light make me strong, I know the road is long, Make me strong."

2 comments:

  1. anugerah dekan utk org gila ek? begitu rupanya..

    ReplyDelete
  2. Maaflah untuk tajuk yang kontroversi tu..saje je..haha.. :) kalau nak kata orang yang dpt tu giler, kiranya saya sedang mengutuk diri saya sendiri. Maaf, kalau tajuk ini agak provokatif. Apapun, tahniah! alhamdulillah. :)

    ReplyDelete