Wednesday 16 November 2011

Aku Memang Nakal, Kenapa Tak Percaya?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Saya tak tahu kenapa di saat saya menaip entri ni, terasa macam nak gelak terguling-guling aje..hahaha.. sebab ada sesuatu yang menggelikan hati saya sejak akhir-akhir ini. People always expect me to be the innocent one, and I'm proud of it! Itu namanya anugerah Allah. ^_^

Anyway take note, "Saya memang nakal, kenapa tak percaya?"

Kenakalan saya yang tersembunyi ini pernah menjadi satu kelemahan dalam hidup saya suatu ketika dahulu. Tetapi hari ini saya sangat bersyukur kerana Allah jadikan saya sebegini. Kenakalan yang dulunya mengundang 'bala' dalam hidup akhirnya menjadi rahmat Allah yang tak terhingga kerana dengan kenakalan inilah, dengan izin Allah saya mampu menyelami perasaan budak nakal yang lain yang memerlukan tarbiyah Islamiyah. Dan kerana kenakalan semulajadi ini juga, menjadikan saya seorang yang kreatif ketika harus berdepan dengan karenah si budak-budak comel yang nakal.

Mungkin sahabat pembaca masih belum dapat mesej yang cuba saya sampaikan. Ok, jom saya bawakan sahabat satu analogi kehidupan...

Dalam hidup ini pernah tak kita terfikir;
"Eyy, kenapalah budak ni perangai tak semenggah macam ni? Bukannya dia tak pergi sekolah agama, tapi perangai tak ubah macam si comel liar kat hutan nu haa?"

"Aku dah penat dah nasihat dia, tapi lagu tu jugak..tak pernah berubah pun! Buang air liur."

"Mak bapak dia tak ajar ke macam mana nak hormat orang tua? Teruk betul."

"Ni yang ramai-ramai melepak kat kedai mamak ni tak reti nak pergi solat Maghrib ke?"

"Apa nak jadi orang kita, kes murtad sana-sini. Hmm..."

Saya yakin pasti sahabat pernah melalui sekurang-kurangnya satu daripada banyak-banyak situasi di atas, bukan? Saya di sini menulis bukan niat untuk membebel tak tentu hala, tapi dek kerana tak tahan loya melihat sana-sini orang pakai ketayap pak haji, tapi perangai ... (lu pikir lah sendiri)

Tahukah kita bahawa kenapa gejala sosial di kalangan remaja MELAYU dan ISLAM ini semakin berleluasa?

Tak payah sibuk sangatlah nak tuding jari sana-sini..Tu haa..satu jari duk tunjuk kat orang, empat lagi tunjuk kat diri sendiri. Salah kita sendiri sebenarnya!

Come on lah, babe! Be CREATIVE and INNOVATIVE! Not the conservative one. Kita perlu lebih kreatif dalam mendekati remaja. Secara peribadinya, saya fikir pendekatan menggunakan ceramah tipikal ustaz ni dah tak relevan dah dengan muda-mudi zaman BB (Blackberry) nih. Betul tak?

Apa yang perlu kita ubah dan islah sekarang ini adalah strategi perang saraf kita. Kita mestilah melakukan transformasi dalam modus operandi kita. Tukarkan tribulasi itu menjadi suatu kelebihan dan peluang untuk kita. Huh? Macamana?  

"Cakap senanglah weyh..."

Contoh:-
1- Cabaran: Seorang pemuda yang suka sangat dengar lagu-lagu yang melalaikan (biasanya lagu-lagu rentak kontemporari - hip hop, jazz, R&B). Kesannya, hatinya mula 'berkarat' dari hari ke hari.

Strategi: Kita jadikan itu sebagai kelebihan dia dengan cara menghidangkan halwa telinganya dengan lagu-lagu yang berentak kontemporari TETAPI liriknya adalah makanan rohani.


2- Cabaran: Pemuda yang tidak mengamalkan ilmu yang dipelajarinya. Dia belajar agama tetapi hidupnya tidak seperti orang yang beragama. Orang agama tak semestinya beragama - realiti kehidupan.

Strategi: Kita tarik dia secara perlahan-lahan dengan mendekatinya dan rapat dengannya. Berikan dia perhatian dan kasih sayang. Ikatlah hatinya dengan kasih sayang terlebih dahulu kerana pesan Imam Hassan alBanna, "Senjata dakwah yang terhebat adalah senjata kasih sayang." Apabila dia mula menyayangi kita, secara psikologi, dia akan beransur-ansur 'mengikuti' kita. Tetapi pada masa yang sama, kita mestilah berusaha sedaya upaya untuk mempamerkan sifat yang baik sebagai Muslim. Ini kerana punca utama  mengapa ramai orang Islam murtad hari ini adalah kerana mubaligh-mubaligh Kristian itu lebih caring daripada ustaz, ustazah yang sibuk berceramah agama sana-sini.


3- Cabaran: Pemuda yang gemar berhujah untuk melepaskan diri daripada melaksanakan tanggungjawab sebagai Muslim.

Strategi: Kita perlu banyak membaca bahan ilmiah. Pemuda seperti ini lebih sesuai kita gunakan pendekatan yang logik akal, saintifik dan kritis, sebagai tambahan kepada dalil-dalil naqli yang dilontarkan kepadanya. Layanlah segala persoalannya dengan penuh kesabaran dan kasih sayang. InsyaAllah, hatinya akan lebih mudah tersentuh.

Selebihnya, sahabat pembaca boleh cadangkan juga kepada saya melalui ruangan komen. Tentu sahabat lebih banyak pengalaman daripada saya. Well, experience is the best teacher.

Bukan niat saya untuk berlagak bagus di sini sedangkan empunya diri juga masih banyak kekurangannya. Cuma saya berasa terpanggil untuk menjalankan tanggungjawab ummah ini dengan kemampuan menulis yang Allah beri. Harapan saya, semoga segala buah fikiran yang saya lontarkan di blog ini menjadi hadaman untuk rohani kita semua. Sambutlah salam perjuangan yang diwarisi daripada nabi kita, Muhammad SAW dan para sahabat. "Selamatkan akidah umat ini!"

ALLAHU AKBAR!!!


Rujukan:
i.  Halaqah TV 9 - Terancamkah Akidah? (15 Nov. 2011)
ii. Buku Murtad Jangan Pandang Sebelah Mata oleh Ann Wan Seng terbitan MUSTREAD



QueeNischK~ "My Lord show me right from wrong, Give me light make me strong, I know the road is long, Make me strong."

No comments:

Post a Comment