Wednesday 9 November 2011

Jawapan Allah Dalam Munajatku

Dengan nama Allah yang Maha Kaya, Maha Bijaksana.

Segala pujian hanya kepada Allah Tuhan sekalian alam. Hari ini aku masih hidup sebagai Muslim dengan izinNya. Masih mampu menghirup udara segar di pagi hari. Lidah ini masih mampu mengucap Asma'Nya. Wajah ini masih mampu sujud kepadaNya. Tubuh ini cukup kuat dan sihat untuk terus bekerja keranaNya.

Maka nikmat TuhanMu yang mana lagi yang ingin kamu dustakan?

Anugerah demi anugerahMu yang aku terima menjadi amanah yang wajib aku pikul sebaiknya. Ya Allah, janganlah Engkau biarkan aku memikul beban yang tidak mampu aku pikul. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang Maha Adil. Entah kenapa anugerah yang aku terima kali ini sedikitpun tidak membuat aku teruja malah menambah ketakutanku kepada yang Maha Esa. Aku takut andai kebijaksanaan yang Kau beri ini menjauhkan aku dariMu. Aku lihat begitu ramai orang di luar sana yang sering merasa dunia ini "Aku yang punya". Sedangkan sekali Engkau tarik ya Allah, tiada apa lagi yang tinggal pada kami melainkan mengharap belas kasihMu.

Ya Allah, ampunkan hambaMu ini...

Adakalanya, aku meragui keputusan yang aku buat ini. Patutkah aku terima amanah ini sedangkan aku tak pernah sekalipun meminta diberikan amanah yang begitu besar ini. Malah dalam setiap doaku, akan ku pohon supaya Kau jauhkan aku dari segala kemasyhuran dunia yang melalaikan dan amanah yang begitu besar ini. Aku ini terlalu banyak yang masih perlu aku pelajari, sedangkan mereka manusia-manusia itu mudah pula  "menghadiahkan" aku dengan taklifan ini. Ya Allah, peliharalah dakwahku daripada fitnah.

Aku ingin sekali meluahkannya agar hilang segala yang terbuku terbeban dalam dada. Tetapi aku sedar, aku mesti dan MESTI tetap yakin bahawa ini adalah takdirMu yang terbaik untuk masa depanku. Kata seorang kakak yang aku kasihi, Kak Liyana: "Kita ini patut bersyukur bila Allah sibukkan kita dengan kerja dakwah kerana itu lebih baik daripada Allah membiarkan kita, lalu kita 'sibuk' dengan kerja-kerja lagha (sia-sia)." Kata-kata itu aku 'gamkan' kukuh-kukuh dalam hypothalamus. Dan aku yakin ini adalah salah satu cara Engkau memakbulkan doaku itu. Mungkin aku yang tak tahu apa yang tersirat di sebalik takdir ini.

Ya Allah, pasti aku usaha sedaya upayaku agar Engkau redha dengan aku. Tetapi Engkau juga yang lebih mengetahui andai menurut ilmuMu, urusan ini baik bagiku, maka takdirkanlah ia untukku dan bukakanlah dan mudahkanlah jalan bagiku. Andai ia buruk bagiku, Engkau jauhkanlah aku daripadanya dan ia daripadaku. Tentukanlah segala kebaikan bagiku di mana adanya dan jadikanlah aku redha dan bersyukur denganMu. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui, Maha Kuasa.

Kalau bukan kerana AYAT-AYAT CINTA-MU ini, pasti aku sudah rebah ke bumi apabila mendapat tahu tentang taklifan ini.

"Barangsiapa yang memberi pinjaman yang baik kepada Allah nescaya akan dibalas pinjaman yang lipat kali ganda olehNya beserta pahala yang mulia." (Surah alHadid : 11)

"Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar( dari perkara yang menyusahkannya). Serta memberi rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan( ingatlah), sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepadaAllah, maka Allah cukuplah baginya ( untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendaki-Nya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."   ( Surah At-Talaaq, ayat 2-3 )


Ya Allah, kuatkan kaki ini untuk terus melangkah berjuang di jalanMu. Tetapkan hati ini agar ikhlas hanya keranaMu. Tambahkan ilmu kami seperti mana yang Kau tambahkan kepada Saidina Ali. Kuatkan daya ingatan kami sekuat daya ingatan Imam Syafie'. Berikanlah kami kekuatan semangat juang yang tinggi seperti mana kuatnya semangat juang Saidina Umar alKhattab dan Salahuddin Ayyubi. Satukanlah hati-hati ini pada jalan dakwahMu dan kekalkanlah kemesraannya. Sesungguhnya tiada kekuatan melainkan kekuatan daripadaMu, Ya Allah...

Sahabat-sahabatku, aku ingin kalian tahu aku bukan sesempurna yang kalian lihat aku. Maafkanlah aku andai dalam jauh perjalanan ini, kekuranganku menyebabkan kalian terpaksa bersusah payah kerananya. Nasihatlah aku dengan hikmah dan kasih sayang. Bukankah sahabat yang sejati itu takkan membiarkan saudaranya terjerumus ke dalam jurang neraka? Kalian adalah sahabatku umpama pasir yang menutup lubang-lubang jerlus.








Jazakumullah khairan kathira. :))




~QueeNischK~ "My Lord show me right from wrong, Give me light make me strong, I know the road is long, Make me strong."

No comments:

Post a Comment